Starptautiskajām sankcijām ir dažādi veidi atkarībā no to mērķa (piemēram, novērst bruņotu konfliktu, cīnīties pret terorismu).
Tās var būt individuālas (piem., ceļošanas aizliegums, līdzekļu iesaldēšana),
tās var būt vērstas pret precēm un pakalpojumiem (piem., ieroču embargo vai ar proliferāciju saistītas preces, divējāda lietojuma preces,
luksusa preces utt.), kā arī uz nozīmīgiem tautsaimniecības sektoriem (piem., naftas vai finanšu sektoriem,
vai arī precēm, kas varētu veicināt valsts rūpniecības jaudu palielināšanu) vai varbūt visaptveroša vēršanās pret noteiktām valstīm (piem., Ziemeļkoreju).
Swedbank atbilstoši likumam “Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likums” īsteno starptautiskās un nacionālās sankcijas.
Jānorāda, ka atkarībā no finanšu iestādes darbības valsts sankciju saraksts, kas finanšu iestādei jāievēro, var atšķirties.
Turklāt Swedbank ņem vērā korespondentbanku prasības, kā arī pašu gatavību uzņemties risku. Tādēļ Swedbank neiesaistīsies nekādas darbībās, kas tiešā vai netiešā veidā pārkāptu/ apietu finanšu sankciju aizliegumus, korespondentbanku noteikumus un iekšējo politiku.
Tālāk tekstā ir izklāstīti Swedbank īstenoto finanšu sankciju galvenie veidi:
-
Līdzekļu iesaldēšana.
Swedbank ir pienākums iesaldēt visus finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus kas tieši vai netieši, pilnībā vai daļēji atrodas ES,
ANO, Latvijas Republikas (LR) finanšu sankcijām pakļautas personas īpašumā valdījumā, turējumā vai kontrolē, kā arī nepieļaut šādu līdzekļu pieejamību.
ASV un UK noteikto sankciju gadījumā Swedbank atteiks darījumus un nenodrošinās sankcionētajām personām produktus un / vai pakalpojumus.
-
Ieroču embargo / divējāda lietojuma preču ierobežojumi un tehnoloģijas, kas paredzētas militāriem mērķiem (aizsardzības sektors).
Swedbank neiesaistās finansiālās palīdzības sniegšanā, ja tā saistīta ar minētajām precēm vai saistītajiem pakalpojumiem.
-
Sankcijas, kas vērstas pret nozīmīgākajiem ekonomikas sektoriem (finanšu, enerģētikas sektori).
Swedbank nesniedz pakalpojumus, kas pakļauti finanšu ierobežojumiem (piem., aizdevumus, kredītus, finanšu instrumentu darījumus) un nepiedalās darījumos,
kas saistīti ar noteiktām ekonomikas sfērām (piem., ierobežojumi preču/pakalpojumu vai tehnoloģiju nodrošināšanai, eksportam vai reeksportam,
lai atbalstītu dziļūdens, Arktikas piekrastes vai slānekļa projektiem, kuriem ir potenciāls ražot naftu, izpēti vai ieguvi).
Svarīgi minēt, ka līdzekļu iesaldēšana un daži konkrētu sektoru ierobežojumi attiecas arī uz juridiskajām personām, kas pieder vai ko tiešā vai netiešā veidā kontrolē persona, kurai noteikti ierobežojošie pasākumi.
Lai arī šādas juridiskās personas var nebūt noteiktas un iekļautas sankciju sarakstos, uz tām ir attiecināmas tās pašas finanšu sankcijas, un Swedbank tās ir jāpiemēro.
ES noteiktās starptautiskās sankcijas (tai skaitā ANO noteiktās sankcijas) ir spēkā ES teritorijā un attiecībā uz visām ES personām gan ES teritorijā,
gan ārpus tās. Līdz ar to gan finanšu iestādes, gan to klienti ir juridiski atbildīgi par ES sankciju ievērošanu,
un tiem ir pienākums informēt kompetentās iestādes ne tikai par gadījumiem, kad ir notikuši darījumi ar sankcijām pakļautām personām, bet arī par aizdomām, ka šādi darījumi ir veikti.
Ikvienam klientam ir jāizvērtē potenciālie sankciju riski, iesaistoties biznesa darījumos. Informācija par sankcijām tiek plaši sniegta publiski pieejamos avotos un klientiem,
it īpaši tiem, kuri darbojas starptautiski, ir jāsaprot un jāveic pasākumi attiecībā uz sankcijām (ne tikai finanšu sankcijām), kas varētu skart viņa biznesu.
Tāpēc klientiem ir jāizvērtē, vai viņu saimnieciskā darbība varētu būt pakļauta sankcijām, un jāveic atbilstoši risku mazinoši pasākumi.
Iepriekš sniegtā informācija nav pilnīga un visaptveroša, tādēļ klientiem ir ieteicams konsultēties atbildīgajās iestādēs vai saņemt neatkarīgas juridiskās konsultācijas, ja saistībā ar sankciju īstenošanu ir radušies jautājumi.
Pamatojoties uz Swedbank iekšējiem lēmumiem un Swedbank korespondentbanku noteikumu prasībām, Swedbank ir tiesības neizpildīt maksājumus jebkurā valūtā uz sekojošām aizliegtām valstīm un teritorijām:
- Irāna;
- Sīrija;
- Ziemeļkoreja;
- Krima, Sevastopole;
Swedbank patur tiesības aizturēt klientu maksājumu izpildi / ieskaitīšanu kontā,
lai noskaidrotu, vai maksājumam piemīt sankciju risks un vai maksājums atbilst Swedbank iekšējai politikai un korespondentbanku gatavībai uzņemties risku
(t. s. riska apetītei), uz/no jebkuras valsts / reģiona, kuram noteikti embargo vai citi ierobežojoši pasākumi, vai uz/no citām paaugstināta riska valstīm / reģioniem.
Šādas izmeklēšanas rezultātā aizturēto starptautisko maksājumu izpilde var aizkavēties un klientiem var tikt lūgts sniegt papildu informāciju par saviem darījumiem.
Valstu vai reģionu saraksts, uz kuriem attiecas Starptautiskās sankcijas vai uz kuriem Swedbank var ierobežot maksājumus
(šis saraksts nav pilnīgs, jo starptautiskās sankcijas un iekšējā politika laika gaitā var tikt atceltas, vai arī ieviestas jaunas, un to darbības joma var mainīties):
- Kuba;
- Irāka;
- Mjanma (Birma);
- Lībija;
- Sudāna un Dienvidsudāna;
- Jemena;
- Somālija;
- Piedņestras apgabals;
- Luhanska, Doņecka, Hersona un Zaporižija reģioni;
- Afganistāna;
- utt.
Vērtējot, vai maksājums ir saistīts ar iepriekš minētajām valstīm / reģioniem, Banka, papildus sankciju riska izpētei, analizēs:
- vai maksājums saistīts ar klienta partneri, kurš atrodas vai darbojas kādā no iepriekš minētajām valstīm. Šāda saikne var būt tieša (piem., maksājums saņemts no sūtītāja, kura adrese ir Krimā) vai netieša (piem., maksājums ir saņemts no citas valsts (piem., Turcijas), bet preces tiek nosūtītas uz Sīriju);
- vai maksājums saistīts ar fiktīvu uzņēmumu, kas palīdz izvairīties no tiešas saistības ar iepriekš minētajām valstīm;
- vai maksājuma detaļās norādītā informācija liecina par iespējamu saistību ar iepriekš minētajām valstīm (piem., personas vārds, kuģa, pilsētas, ostas nosaukums u. tml.);
- vai maksājumā trūkst būtiskas informācijas, kas ļautu saprast maksājuma mērķi;
- utt.
Papildu pārbaudes
Swedbank vēlas vērst uzmanību uz to, ka maksājumu izpildes termiņš var pagarināties (tai skaitā ienākošo maksājumu ieskaitīšana kontā),
vai, ja maksājums jau ir izpildīts, to var bloķēt vai iesaldēt citas bankas, kuras arī ir iesaistītas maksājuma izpildē
(korespondentbankas, naudas saņēmēja vai sūtītāja banka). Swedbank neatlīdzina klientiem zaudējumus, kas tiem radušies maksājuma iesaldēšanas rezultātā, tāpēc klientam vienmēr ieteicams pašam izvērtēt potenciālos starptautisko sankciju riskus.
Noderīgas saites:
Swedbank vēlas vērst uzmanību uz to, ka gan ES, gan ASV ir noteikušas plašas starptautiskās sankcijas saistībā ar Krimas un Sevastopoles apgabalu.
Šīs sankcijas nosaka ierobežojumus un aizliegumus importam, eksportam, tūrisma pakalpojumiem, investīcijām, finansējumam un citiem ekonomikas sektoriem saistībā ar šiem apgabaliem.
2022. gadā starptautiskās organizācijas un dažādas valstis (piemēram, ASV) ir noteikušas tirdzniecības ierobežojumus un aizliegumus transporta, telekomunikāciju,
enerģētikas vai naftas, gāzes un derīgo izrakteņu meklēšanas, izpētes un ieguves jomā un importa aizliegumus uz precēm,
kuru izcelsme ir valdības nekontrolējamās teritorijās, piemēram, Doņeckas, Hersonas, Luhanskas un Zaporižjas reģionos.
Esošās situācijas dēļ un saskaņā ar iekšējo bankas politiku un galveno korespondentbanku riska politikām Swedbank,
standarta kārtībā, neveic maksājumus jebkurā valūtā no/uz šiem apgabaliem vai saistībā ar šiem apgabaliem (t. i., saņēmēja adrese ir norādīta kāda no apgabaliem, kā arī citos gadījumos, kad tiek konstatēta saikne ar šiem reģioniem.
Reaģējot uz Krievijas bezprecedenta un neizprovocēto militāro uzbrukumu Ukrainai, pret Krievijas Federāciju, kā arī Baltkrievijas Republiku tika noteiktas vairākas starptautiskās sankcijas.
Pašreizējā situācija ir padarījusi darījumus ar Krieviju un Baltkrieviju ļoti riskantus. Klienti, kas veic maksājumus vai sūta preces uz Krieviju, riskē zaudēt savu naudu vai preces.
Tādejādi, Swedbank ir apturējusi maksājumu pakalpojumu sniegšanu uz/ no Krievijas un Baltkrievijas, izņemot dažus atkāpes, piemēram, pensiju maksājumus. Ienākošie maksājumi tiks atgriezti maksājuma sūtītājam.
Militārās preces ietver militārās tehnoloģijas un aprīkojumu, ko var izmantot iekšējo represiju vai starptautiskās agresijas īstenošanai vai var vairot reģiona nestabilitāti.
Divējādā lietojuma preces, tai skaitā programmatūras un tehnoloģijas, ir preces, ko var izmantot gan civiliem, gan militāriem nolūkiem. Šajā kategorijā ir visas preces, kuras var tikt izmantot ieroču, militārās tehnikas izgatavošanā, masu iznīcināšanas ieroči vai līdzekļi to piegādei u.t.t.
Parasti gadījumos, kad tiek noteikts ieroču embargo / ierobežojumi divējāda lietojuma precēm, aizliegti ir arī ar to saistītie tehniskās, finansiālās palīdzības un cita rakstura pakalpojumi, kas saistīti ar šīm precēm. Kaut gan par preču un tehnoloģiju klasifikāciju galvenokārt atbildīgi ir klienti, kuri nosūta vai saņem šādas preces, aizliegums sniegt finansiālo palīdzību ir obligāti saistošs arī Bankai.
Militāro preču / divējādā lietojuma preču aizliegums nozīmē, ka Swedbank nedrīkst piedalīties jebkādos finanšu darījumos, sniegt komerciālu atbalstu vai jebkādu finansiālu atbalstu klientiem, kuri pārdod, piegādā, nodod, ir starpnieki vai eksportē šādas preces uz ierobežojumiem pakļautām valstīm (piem., Krievijas Federāciju), ja tās ir paredzētas militāriem mērķiem, vai pārdod, piegādā, nodod vai eksportē šādas preces uz noteiktām ES sarakstā iekļautām valstīm. Tāpēc saistītajiem maksājumiem Swedbank var veikt papildu pārbaudes un līdz ar to maksājumu uzdevuma izpilde var aizkavēties vai tikt atcelta.
ES sarakstā ir iekļautas arī ar enerģētikas sektoru saistītas preces, kuru eksportam uz Krieviju ir noteikti ierobežojumi. ASV ir noteikusi ierobežojumus visām precēm / nefinanšu pakalpojumiem un tehnoloģijām, kas atbalsta enerģētikas projektus. Tādēļ, lai nebūtu iesaistīta aizliegtos darījumos, Bankai ir jābūt informētai, vai klients no varas iestādēm ir saņēmis atbilstošu atļauju.
Reaģējot uz Krievijas militāro agresiju, ES ir ievērojami paplašinājusi sankcijas pret Krieviju pievienojot bezprecedenta ierobežojošus pasākumus,
kas papildina spēkā esošos pasākumus, kurus Krievijai piemēro kopš 2014. gada saistībā ar Krimas aneksiju un Minskas vienošanos neīstenošanu.
Nesen ieviestās sankcijas pret Krieviju ietver ne tikai preču embargo, bet arī pakalpojumu sniegšanas aizliegumu. Piemēram, preces, ko nevar eksportēt uz Krieviju, ir:
preces un tehnoloģijas, kas piemērotas izmantošanai aviācijas vai kosmosa rūpniecībā, luksusa preces, jūras navigācijas preces un tehnoloģijas, preces un/vai tehnoloģija,
kas piemērota izmantošanai naftas rafinēšanā, preces, kas jo īpaši varētu veicināt Krievijas rūpniecības jaudu palielināšanu.
Preces, kuras nevar importēt no Krievijas, ietver: jēlnaftu un rafinētus naftas produktus, ogles un citus cietos fosilos kurināmos,
tēraudu, zeltu, tostarp juvelierizstrādājumus, cementu, koksni, papīru un plastmasu, jūras veltes un alkoholiskos dzērienus.
ES ir aizliegusi Krievijas valdībai vai jebkurai juridiskai personai, kas veic uzņēmējdarbību Krievijā, sniegt noteiktus ar uzņēmējdarbību saistītus pakalpojumus:
grāmatvedības pakalpojumus, IT konsultācijas, juridiskās konsultācijas, arhitektūras un inženiertehniskus pakalpojumus, reklāmas, tirgus izpētes un sabiedriskās domas izpētes pakalpojumus.
Lūdzu, ņemiet vērā, ka iepriekš minētie saraksti nav pilnīgi, pilns aizliegto preču un pakalpojumu saraksts, kā arī citi ierobežojumi ir atrodami zemāk esošajā saitē.
Saite uz ES kopējo militāro preču sarakstu: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52015XG0421(05)&from=EN
Saite uz ES divējāda lietojuma preču tirdzniecības kontroles noteikumiem: https://ec.europa.eu/trade/import-and-export-rules/export-from-eu/dual-use-controls/index_en.htm
Saite uz ES Padomes regulu par Krievijas sektorālām sankcijām: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02014R0833-20231001
Lūdzam ņemt vērā: ja jūs vai jūsu uzņēmums darbojas kuģniecības jomā vai ir saistīts ar minēto jomu, saskaņā ar starptautiskajiem kuģniecības noteikumiem jums laukā “Maksājuma detaļas” ir obligāti jāpievieno šāda informācija:
- Kuģis: kuģa nosaukums;
- IMO: starptautiskās jūrniecības organizācijas numurs;
- KAROGS: karoga valsts;
- ĪPAŠNIEKS: īpašnieka nosaukums;
- REĢISTRĀCIJA: numurs un valsts.
Pretējā gadījumā maksājums var aizkavēties, jo maksātāja banka prasīs noskaidrot trūkstošo informāciju. Ja maksājums neatbilst starptautiskajiem standartiem (tai skaitā ASV normatīvajiem aktiem), tad maksājums var tikt iesaldēts korespondentbankā.
Lūdzu, pievērsiet uzmanību, ka ES, ASV u.c. valsts ir noteikusi vairākus ierobežojumus kuģniecības nozarē (piemēram, Krievijas kuģiem ir aizliegts piestāt ES ostās).
Tāpēc, ja izvērtēšanas laikā Banka konstatēja sankciju riskus, darījums var tikt noraidīts/atgriezts sūtītājam Swedbank iekšējās politikas iemeslu dēļ.
Swedbank transporta jomu klasificē kā paaugstināta riska nozari, jo tajā iespējama sankcijām pakļautu preču (piem., militāru preču, divējādā lietojuma preču, ar enerģētikas sektoru saistīto preču u.tml.)
pārvadāšana un ar ES, UK, ASV OFAC un ANO normatīvo aktu prasībām aizliegtu pakalpojumu sniegšana.
Lūdzam ņemt vērā: ja jūs vai jūsu uzņēmums darbojas transporta jomā vai ir saistīts ar minēto jomu, jums Bankai jāsniedz šāda informācija:
- informācija par pārvadātajām precēm (tai skaitā, bet ne tikai preču izcelsmes sertifikāts, rēķini, pārvadāšanas dokumenti (piem., dzelzceļa, gaisa transporta pavadzīmes) u.tml.);
- informācija par preču galamērķi / galīgo saņēmēju (saņēmēja nosaukums, reģistrācijas numurs, valsts, adrese);
- informācija par nosūtītāju (nosaukums, reģistrācijas numurs, valsts, adrese).
Ja Banka pieprasa jums iesniegt dokumentus un saņemtā informācija nesatur visas nepieciešamās ziņas, tad maksājums var aizkavēties saskaņā ar Swedbank iekšējā politikā noteikto.
Tāpēc, ja jūsu uzņēmums darbojas valstīs, kuras ir iekļautas Swedbank aizliegto valstu un teritoriju sarakstā, vai Valstu vai reģionu saraksts,
uz kuriem attiecas Starptautiskās sankcijas, vai paaugstināta sankciju riska valstīs jums būs jāiesniedz informācija par jūsu organizācijā īstenotajiem sankciju riska iekšējās kontroles sistēmas pasākumiem.