Starptautiskajām sankcijām ir dažādi veidi atkarībā no to mērķa (piemēram, novērst bruņotu konfliktu, cīnīties pret terorismu). Tās var būt individuālas (piem., ceļošanas aizliegums, līdzekļu iesaldēšana), tās var būt vērstas pret precēm un pakalpojumiem (piem., ieroču embargo vai ar proliferāciju saistītas preces, divējāda lietojuma preces, luksusa preces utt.), kā arī pret nozīmīgiem tautsaimniecības sektoriem (piem., naftas vai finanšu sektoriem, vai arī precēm, kas varētu veicināt valsts rūpniecības jaudu palielināšanu) vai varbūt visaptveroša vēršanās pret noteiktām valstīm (piem., Ziemeļkoreju).
Swedbank atbilstoši likumam “Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likums” īsteno starptautiskās un nacionālās sankcijas. Jānorāda, ka atkarībā no finanšu iestādes darbības valsts sankciju saraksts, kas finanšu iestādei jāievēro, var atšķirties.
-
ANO. Visām ANO dalībvalstīm ir pienākums transponēt un īstenot ANO Drošības padomes pieņemtās rezolūcijas.
ANO Drošības padomes sankciju režīmi: https://www.un.org/securitycouncil/sanctions/information
-
ES. Ierobežojošie pasākumi tiek pieņemti ES padomē ar ES Padomes regulu palīdzību, kura ir saistoša visiem ES pilsoņiem un uzņēmumiem.
ES sankciju režīmi (ar meklēšanas funkciju): https://www.sanctionsmap.eu/#/main
- Pamatojoties uz Swedbank Finanšu sankciju politiku, Banka īsteno ASV un UK finanšu sankcijas.
Swedbank ņem vērā korespondentbanku prasības, kā arī pašu gatavību uzņemties risku. Tādēļ Swedbank neiesaistīsies nekādās darbībās, kas tiešā vai netiešā veidā pārkāptu/ apietu finanšu sankciju aizliegumus, korespondentbanku noteikumus un iekšējo politiku.
Tālāk tekstā ir izklāstīti Swedbank īstenoto finanšu sankciju galvenie veidi:
- Līdzekļu iesaldēšana. Swedbank ir pienākums iesaldēt visus finanšu līdzekļus un finanšu instrumentus, kas tieši vai netieši, pilnībā vai daļēji atrodas ES, ANO, Latvijas Republikas (LR) finanšu sankcijām pakļautas personas īpašumā, valdījumā, turējumā vai kontrolē, kā arī nepieļaut šādu līdzekļu pieejamību. ASV un UK noteikto sankciju gadījumā Swedbank atteiks darījumus un nenodrošinās sankcionētajām personām produktus un / vai pakalpojumus.
- Ieroču embargo / divējāda lietojuma preču ierobežojumi un tehnoloģijas, kas paredzētas militāriem mērķiem (aizsardzības sektors). Swedbank neiesaistās finansiālās palīdzības sniegšanā, ja tā saistīta ar minētajām precēm vai saistītajiem pakalpojumiem.
- Sankcijas, kas vērstas pret nozīmīgākajiem ekonomikas sektoriem (finanšu, enerģētikas sektori). Swedbank nesniedz pakalpojumus, kas pakļauti finanšu ierobežojumiem (piem., aizdevumus, kredītus, finanšu instrumentu darījumus) un nepiedalās darījumos, kas saistīti ar noteiktām ekonomikas sfērām (piem., ierobežojumi preču/pakalpojumu vai tehnoloģiju nodrošināšanai, eksportam vai reeksportam, lai atbalstītu dziļūdens, Arktikas piekrastes vai slānekļa projektiem, kuriem ir potenciāls ražot naftu, izpēti vai ieguvi).
Svarīgi minēt, ka līdzekļu iesaldēšana un daži konkrētu sektoru ierobežojumi attiecas arī uz juridiskajām personām, kas pieder vai ko tiešā vai netiešā veidā kontrolē persona, kurai noteikti ierobežojošie pasākumi.
Lai arī šādas juridiskās personas var nebūt noteiktas un iekļautas sankciju sarakstos, uz tām ir attiecināmas tās pašas finanšu sankcijas un Swedbank tās ir jāpiemēro.
ES noteiktās starptautiskās sankcijas (tai skaitā ANO noteiktās sankcijas) ir spēkā ES teritorijā un attiecas uz visām ES personām gan ES teritorijā, gan ārpus tās. Līdz ar to gan finanšu iestādes, gan to klienti ir juridiski atbildīgi par ES sankciju ievērošanu un tiem ir pienākums informēt kompetentās iestādes ne tikai par gadījumiem, kad ir notikuši darījumi ar sankcijām pakļautām personām, bet arī par aizdomām, ka šādi darījumi ir veikti.
Ikvienam klientam ir jāizvērtē potenciālie sankciju riski, iesaistoties biznesa darījumos. Informācija par sankcijām tiek plaši sniegta publiski pieejamos avotos un klientiem, it īpaši tiem, kuri darbojas starptautiski, ir jāsaprot un jāveic pasākumi attiecībā uz sankcijām (ne tikai finanšu sankcijām), kas varētu skart viņa biznesu. Tāpēc klientiem ir jāizvērtē, vai viņu saimnieciskā darbība varētu būt pakļauta sankcijām un jāveic atbilstoši risku mazinoši pasākumi.
Iepriekš sniegtā informācija nav pilnīga un visaptveroša, tādēļ klientiem ir ieteicams konsultēties atbildīgajās iestādēs vai saņemt neatkarīgas juridiskās konsultācijas, ja saistībā ar sankciju īstenošanu ir radušies jautājumi.
Swedbank ir zema riska banka, tāpēc esam noteikuši un piemērojam zemu riska apetīti, pārvaldot arī finanšu sankciju riskus. Tas cita starpā nozīmē, ka mūsu mērķis ir izvairīties no sankciju pārkāpumiem pat situācijās, kad sankcijas ir vērstas ne tikai pret konkrētiem darījumiem, bet arī ar to saistītām darbībām (piemēram, eksporta ierobežojumiem).
Ņemot vērā starptautiskās sankcijas, korespondentbanku prasības, pašreizējo ģeopolitisko situāciju, Swedbank ir pienākums un tiesības neizpildīt tiešos darījumus (t.sk. skaidras un bezskaidras naudas maksājumus, maksājumus ar karti) jebkurā valūtā klientu kontos, ja tie ir tiešā veidā saistīti ar šādām valstīm vai reģioniem (turpmāk – Aizliegtās valstis):
- Ziemeļkoreja;
- Sīrija;
- Irāna;
- Krievijas Federācija;
- Krima un Sevastopole;
- Ukrainas Doņeckas, Luhanskas, Hersonas un Zaporožjes apgabalu teritorijas, kuras nav Ukrainas valdības kontrolē;
- Baltkrievijas Republika;
- Kuba;
- Venecuēla;
- Afganistāna.
Swedbank par nepieņemamiem uzskata arī darījumus (tostarp skaidras naudas un karšu maksājumus) savu klientu kontos, kas ir netieši saistīti ar iepriekš minētajām Aizliegtajām valstīm.
Visi klientu kontos identificētie darījumi, kuriem ir tieša un/vai netieša saistība ar Aizliegtajām valstīm un kuri var tikt uzskatīti par nepieņemamiem, tiks izvērtēti individuāli.
Par nepieņemamām uzskatāmas, piemēram, šādas situācijas:
- Darījumi ar fiziskām personām, kas dzīvo un/vai darbojas Aizliegtajās valstīs, vai ir saistīti ar tām.
- Darījumi ar juridiskām personām, kas dibinātas un/vai darbojas Aizliegtajās valstīs, vai darījumi, kas saistīti ar tām.
- Darījumi, kuru pamatā ir preču vai pakalpojumu eksports vai imports, līdzekļi vai galamērķis, ir saistīti ar kādu no Aizliegtajām valstīm.
- Noguldījumi skaidrā naudā, kas iegūta no ienākumiem, gūtiem kādā no Aizliegtajām valstīm, piemēram, par īpašuma pārdošanu vai nomu, preču pārdošanu un/vai pakalpojumu sniegšanu, dividendēm vai līdzekļiem, kas saistīti ar darbu uzņēmumos un/vai organizācijās, kas dibinātas un/vai darbojas Aizliegtajās valstīs.
Vēršam uzmanību, ka Swedbank vai citas bankas, kas piedalās maksājuma izpildē (korespondentbanka, saņēmēja vai maksātāja banka), var pagarināt šādu maksājumu darījumu izpildes termiņu, vai arī tos bloķēt vai iesaldēt. Tāpēc klientiem vienmēr ieteicams izvērtēt potenciālos starptautisko sankciju riskus.
Papildus iepriekš minētajiem ierobežojumiem, klientiem, kuri veic aprakstītos darījumus, var tikt ierobežota piekļuve Swedbank pakalpojumiem (tostarp darījumu ierosināšanai/izpildei).
Noderīgas saites:
ES (tai skaitā ANO) sankciju režīmi:
https://www.sanctionsmap.eu/#/main
ASV OFAC sankciju režīmi:
https://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/Programs/Pages/Programs.aspx
ASV OFAC meklēšanas rīks:
https://sanctionssearch.ofac.treas.gov/
UK sankciju režīmi:
https://www.gov.uk/government/collections/financial-sanctions-regime-specific-consolidated-lists-and-releases
UK sankciju meklēšanas rīks:
https://sanctionssearchapp.ofsi.hmtreasury.gov.uk/
Swedbank vēlas vērst uzmanību uz to, ka gan ES, gan ASV ir noteikušas plašas starptautiskās sankcijas saistībā ar Krimas un Sevastopoles apgabalu. Šīs sankcijas nosaka ierobežojumus un aizliegumus importam, eksportam, tūrisma pakalpojumiem, investīcijām, finansējumam un citiem ekonomikas sektoriem saistībā ar šiem apgabaliem.
2022. gadā starptautiskās organizācijas un dažādas valstis (piemēram, ASV) ir noteikušas tirdzniecības ierobežojumus un aizliegumus transporta, telekomunikāciju, enerģētikas vai naftas, gāzes un derīgo izrakteņu meklēšanas, izpētes un ieguves jomā un importa aizliegumus precēm, kuru izcelsme ir valdības nekontrolējamās teritorijās, piemēram, Doņeckas, Hersonas, Luhanskas un Zaporižjas reģionos.
Esošās situācijas dēļ un saskaņā ar iekšējo bankas politiku, un galveno korespondentbanku riska politikām Swedbank standarta kārtībā neveic tiešos vai netiešos maksājumus jebkurā valūtā no/uz šiem apgabaliem vai saistībā ar šiem apgabaliem (t. i., saņēmēja adrese ir norādīta kādā no apgabaliem, kā arī citos gadījumos, kad tiek konstatēta saikne ar šiem reģioniem).
Reaģējot uz Krievijas bezprecedenta un neizprovocēto militāro uzbrukumu Ukrainai, pret Krievijas Federāciju, kā arī Baltkrievijas Republiku noteiktas vairākas starptautiskās sankcijas.
Pašreizējā situācija ir padarījusi darījumus ar Krieviju un Baltkrieviju ļoti riskantus. Klienti, kas veic maksājumus vai sūta preces uz Krieviju, riskē zaudēt savu naudu vai preces.
Tādejādi Swedbank ir apturējusi tiešo un netiešo maksājumu pakalpojumu sniegšanu uz/no Krievijas un Baltkrievijas, izņemot dažas atkāpes, piemēram, pensiju maksājumus. Ienākošie tiešie un netiešie maksājumi tiks atgriezti maksājuma sūtītājam.
Militārās preces ietver militārās tehnoloģijas un aprīkojumu, ko var izmantot iekšējo represiju vai starptautiskās agresijas īstenošanai vai ar kurām var vairot reģiona nestabilitāti.
Divējādā lietojuma preces, tai skaitā programmatūras un tehnoloģijas, ir preces, ko var izmantot gan civiliem, gan militāriem nolūkiem. Šajā kategorijā ir visas preces, kuras var izmantot ieroču, militārās tehnikas izgatavošanā, masu iznīcināšanas ieroči vai līdzekļi to piegādei utt.
Parasti gadījumos, kad tiek noteikts ieroču embargo / ierobežojumi divējāda lietojuma precēm, aizliegti ir arī ar to saistītie tehniskās, finansiālās palīdzības un citu veidu pakalpojumi, kas saistīti ar šīm precēm. Kaut gan par preču un tehnoloģiju klasifikāciju, galvenokārt, atbildīgi ir klienti, kuri nosūta vai saņem šādas preces, aizliegums sniegt finansiālo palīdzību ir obligāti saistošs arī Swedbank.
Militāro preču / divējādā lietojuma preču aizliegums nozīmē, ka Swedbank nedrīkst iesaistīties jebkādos finanšu darījumos, sniegt komerciālu atbalstu vai jebkādu finansiālu atbalstu klientiem, kuri pārdod, piegādā, nodod, ir starpnieki vai eksportē šādas preces uz ierobežojumiem pakļautām valstīm (piem., uz Krievijas Federāciju), ja tās ir paredzētas militāriem mērķiem, vai pārdod, piegādā, nodod vai eksportē šādas preces uz noteiktām ES sarakstā iekļautām valstīm. Tāpēc saistītajiem maksājumiem Swedbank var veikt papildu pārbaudes un līdz ar to maksājumu uzdevuma izpilde var aizkavēties vai tikt atcelta.
ES sarakstā ir iekļautas arī ar enerģētikas sektoru saistītas preces, kuru eksportam uz Krieviju ir noteikti ierobežojumi. ASV ir noteikusi ierobežojumus visām precēm / nefinanšu pakalpojumiem un tehnoloģijām, kas atbalsta enerģētikas projektus. Tādēļ, lai nebūtu iesaistīta aizliegtos darījumos, Swedbank ir jābūt informētai, vai klients no kompetentām iestādēm ir saņēmis atbilstošu atļauju.
Sektorālas sankcijas pret Krieviju
Reaģējot uz Krievijas militāro agresiju, ES ir ievērojami paplašinājusi sankcijas pret Krieviju, pievienojot bezprecedenta ierobežojošus pasākumus, kas papildina spēkā esošos pasākumus, kurus Krievijai piemēro kopš 2014. gada saistībā ar Krimas aneksiju un Minskas vienošanās neīstenošanu. Nesen ieviestās sankcijas pret Krieviju ietver ne tikai preču embargo, bet arī pakalpojumu sniegšanas aizliegumu. Piemēram, preces, ko nevar eksportēt uz Krieviju, ir šādas: preces un tehnoloģijas, kas piemērotas izmantošanai aviācijas vai kosmosa rūpniecībā, luksusa preces, jūras navigācijas preces un tehnoloģijas, preces un/vai tehnoloģija, kas piemērota izmantošanai naftas rafinēšanā, preces, kas jo īpaši varētu veicināt Krievijas rūpniecības jaudu palielināšanu. Preces, kuras nevar importēt no Krievijas, ietver: jēlnaftu un rafinētus naftas produktus, ogles un citus cietos fosilos kurināmos, tēraudu, zeltu, tostarp juvelierizstrādājumus, cementu, koksni, papīru un plastmasu, jūras veltes un alkoholiskos dzērienus. ES ir aizliegusi Krievijas valdībai vai jebkurai juridiskajai personai, kas veic uzņēmējdarbību Krievijā, sniegt noteiktus ar uzņēmējdarbību saistītus pakalpojumus: grāmatvedības pakalpojumus, IT konsultācijas, juridiskās konsultācijas, arhitektūras un inženiertehniskos pakalpojumus, reklāmas, tirgus izpētes un sabiedriskās domas izpētes pakalpojumus. Jebkurai ES reģistrētai juridiskajai personai, vienībai vai struktūrai, kurā 25 % vai vairāk pieder kādai Krievijas fiziskajai vai juridiskajai personai, vienībai vai struktūrai, ir aizliegts kļūt par autotransporta uzņēmumu, kas veic kravu autopārvadājumus ES teritorijā, tostarp tranzītā.
Sektorālas sankcijas pret Baltkrieviju
Reaģējot uz cilvēktiesību pārkāpumiem Baltkrievijā un pilsoniskās sabiedrības, demokrātiskās opozīcijas un žurnālistu vardarbīgu apspiešanu, ES kopš 2020. gada ir noteikusi jaunas sankcijas pret Baltkrieviju.
Ņemot vērā falsificētos 2020. gada 9. augusta Baltkrievijas prezidenta vēlēšanu rezultātus un Baltkrievijas drošības spēku vērsto vardarbību pret miermīlīgajiem protestētājiem, demokrātisko opozīciju un žurnālistiem, ES ir noteikusi sankcijas pret vairākām fiziskajām un juridiskajām personām. Padome 2021. gada 4. jūnijā arī aizliedza visām Baltkrievijas aviosabiedrībām pacelties no ES teritorijas, nolaisties tajā vai pārlidot tai pāri.
Ņemot vērā Baltkrievijas iesaistīšanos neprovocētajā un nepamatotajā Krievijas karā pret Ukrainu, ES 2024. gada 29. jūnijā pieņēma papildu ierobežojošus pasākumus, kas vērsti pret Baltkrievijas ekonomiku. Šo ierobežojošo pasākumu mērķis ir noteikt sankcijas, kas jau ir ieviestas saistībā ar Krieviju, tādējādi ierobežojot pret Krieviju noteikto sankciju apiešanu, kas izriet no Krievijas un Baltkrievijas tautsaimniecību augstās integrācijas pakāpes. Jaunās sankcijas ietver tirdzniecības ierobežojumus, noteiktu pakalpojumu sniegšanas aizliegumu, ierobežojumus transporta un loģistikas jomā, kā arī sankciju apiešanas novēršanas pasākumus, kas ietekmēs dažādas Baltkrievijas ekonomikas nozares.
Lūdzu, ņemiet vērā, ka iepriekš minētie saraksti nav pilnīgi. Pilns aizliegto preču un pakalpojumu saraksts, kā arī citi ierobežojumi ir atrodami zemāk esošajā saitē.
ES kopējo militāro preču sarakstu
ES divējāda lietojuma preču tirdzniecības kontroles noteikumiem
ES Padomes regulu par Krievijas sektorālām sankcijām
Saite uz ES Padomes regulu par Baltkrievijas sektorālām sankcijām
Lūdzam ņemt vērā: ja jūs vai jūsu uzņēmums darbojas kuģniecības jomā vai ir saistīts ar minēto jomu, saskaņā ar starptautiskajiem kuģniecības noteikumiem, veicot maksājumu, laukā “Maksājuma detaļas” ir obligāti jāpievieno šāda informācija:
- Kuģis: kuģa nosaukums;
- IMO: starptautiskās jūrniecības organizācijas numurs;
- KAROGS: karoga valsts;
- ĪPAŠNIEKS: īpašnieka nosaukums;
- REĢISTRĀCIJA: numurs un valsts.
Pretējā gadījumā maksājums var aizkavēties, jo maksātāja banka prasīs noskaidrot trūkstošo informāciju. Ja maksājums neatbilst starptautiskajiem standartiem (tai skaitā ASV normatīvajiem aktiem), tad maksājums var tikt iesaldēts korespondentbankā.
Lūdzu, pievērsiet uzmanību, ka ES, ASV u. c. valsts ir noteikusi vairākus ierobežojumus kuģniecības nozarē (piemēram, Krievijas un Baltkrievijas kuģiem ir aizliegts piestāt ES ostās). Tāpēc, ja izvērtēšanas laikā Swedbank ir konstatējusi sankciju riskus, darījums var tikt noraidīts/atgriezts sūtītājam Swedbank iekšējās politikas iemeslu dēļ.
Swedbank transporta jomu klasificē kā paaugstināta riska nozari, jo tajā iespējama sankcijām pakļautu preču (piem., militāru preču, divējādā lietojuma preču, ar enerģētikas sektoru saistīto preču u.tml. ) pārvadāšana un ar ES, UK, ASV OFAC un ANO normatīvo aktu prasībām aizliegtu pakalpojumu sniegšana.
Lūdzam ņemt vērā: ja jūs vai jūsu uzņēmums darbojas transporta jomā vai ir saistīts ar minēto jomu, jums Swedbank jāsniedz šāda informācija:
- informācija par pārvadātajām precēm (tai skaitā, bet ne tikai preču izcelsmes sertifikāts, rēķini, pārvadāšanas dokumenti (piem., dzelzceļa, gaisa transporta pavadzīmes) u.tml.);
- informācija par preču galamērķi / gala saņēmēju (saņēmēja nosaukums, reģistrācijas numurs, valsts, adrese);
- informācija par nosūtītāju (nosaukums, reģistrācijas numurs, valsts, adrese).
Ja Swedbank pieprasa jums iesniegt dokumentus un saņemtā informācija nesatur visas nepieciešamās ziņas, tad maksājums var aizkavēties, tikt noraidīts/atgriezts sūtītājam saskaņā ar Swedbank iekšējā politikā noteikto.
Proliferācijas finansēšana attiecas uz jebkādiem finanšu līdzekļiem, kuri tiek izmantoti, lai atbalstītu masu iznīcināšanas ieroču (WMD) izplatīšanu vai to iegādes darbības. Šāda veida finansējums var būt ārkārtīgi bīstams, jo tas var veicināt globālo drošību apdraudošu tehnoloģiju un materiālu izplatīšanos. Swedbank neiesaistās jebkādos darījumos, kas var liecināt par līdzekļu izmantošanu proliferācijas finansēšanai.